Spring videre til hovedindholdet

Der er kludder i patientens betalinger

Situation: Der er blevet ”fumlet” med patient betalinger og det skaber rod.

Opdateret for over 2 måneder siden

Øvelsen går ud på at fjerne alle betalingerne for de dage, hvor der er fumlet og herefter oprette betalingerne igen, så det hele står korrekt. Guiden kan bruges hvis patienten selv betaler.

Oprydning i betalinger

Start med at sætte patienten i fokus og gå til Patient Kontokort.

Her findes gule linjer (faktura) og grønne linjer (betalinger). Tjek, at de gule linjer (fakturaerne) passer, så det udelukkende er betalingerne (de grønne linjer) der er "fumlet" med. Det er altså kun de grønne linjer vi skal "lege" med.

Tip: Lav en lille lap papir, hvor du noterer dato for indbetaling, hvilken faktura den vedrører, beløb, samt betalingsmiddel, så du har styr på hvilke betalinger du skal oprette igen.

  • De grønne linjer, der har et blåt faktura nummer, kan du få væk ved at klikke på tryllehat på pågældende faktura og trykke "fjern betaling".

  • De betalinger/udbetalinger som ikke har et fakturanummer kan du fjerne ved at klikke på deres tryllehat og klikke "fjern".

Bemærk: man kommer i unåde og står et skidt sted, hvis man fjerner en faktura (gul linje), men at fjerne de grønne linjer kan være nødvendigt.

Nu vil alle berørte faktura (gule linjer), have en hvid firkant i venstre side og der vil ikke være nogen betalinger (grønne linjer).

Gen-oprettelse af betalinger

1. Skift til afregnings billedet.

2. Fjern flueben i alle fakturaer, undtagen en.

3. Sæt prik i anvendte betalingsmiddel

4. Ret dato for betaling til den dag det faktisk foregik. (Bemærk man kan ikke betale en faktura tidligere, end den er udstedt)

5. Tryk afregn

6. Tjek i debitor kontokort at det passer og at der er blåt fakturanummer i betalingen.

7. Gentag opskriften for hver betaling

Så er du kommet tilbage på den grønne gren

Besvarede dette dit spørgsmål?