Spring videre til hovedindholdet
Q&A

Her kan du finde nogle af de oftest stillede spørgsmål og svar om KirCACS

Opdateret over en uge siden

En patient har betalt med dankort – men betalingen er registreret som kontant. Hvordan ændrer jeg det?

Følgende punkter vil resultere i en ændret betalingsform på en patient indbetaling:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt patienten i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre. Man skal bruge debitor-feltet da patienten i dette tilfælde selv har betalt og dermed selv er debitoren.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den indbetaling der skal ændres og tryk så søg.

  • Lokaliser den indbetaling der skal ændres – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på indbetalingslinjen og tryk efterfølgende på den ”ændre”-knap der kommer frem.

  • Der vil nu komme et pop-up vindue, hvor man kan ændre ”Betalingsdato”, ”Totalt beløb” og ”Type”.

  • Tryk på feltet under ”type” og vælg den betalingsform i drop-down-menuen som indbetalingen skal ændres til at være.

  • Afslut med den blå ”Ændre”-knap øverst i pop-up vinduet.

Der vil nu forekomme en udbetalingslinje der modsvarer den originale indbetaling, samt en ny indbetalingslinje med korrekt betalingsform. Det er meningen at det skal stå sådan, da man på denne måde altid kan se hvad der er sket.

Jeg kom til at sætte forkert ydelse på faktura (Egenbetaler). Hvordan ændrer jeg det?

Følgende punkter vil resultere i en ændret ydelse på en faktura:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt patienten i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre. Man skal bruge debitor-feltet da patienten i dette tilfælde selv har betalt og dermed selv er debitoren.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal ændres og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der skal ændres – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på indbetalingslinjen og tryk efterfølgende på den ”ændre”-knap der kommer frem.

  • Der vil nu komme et pop-up vindue som øverst har en ”Ændre”-knap. Tryk på ”Ændre”-knappen.

  • Man vil nu befinde sig i afregningsvinduet, hvor man kan foretage de ændringer man ønsker – i dette tilfælde vil det være at ændre ydelsen.

  • Hvis usikker: læs feltet OBS!

  • For at ændre ydelsen klikker man først på den valgte ydelse i afregningslinjen, hvilket låser op for feltet. Dernæst klikker man i tekstfeltet og erstatter den originale forkerte ydelse med den nye korrekte ydelse.

  • Når den korrekte ydelse er valgt, sikrer man sig at de resterende felter står som man ønsker (behandlingsdato, betalingsdato, faktureringsdato, betaler/sag, etc.).

  • Afslut med ”Afregn”-knappen oppe til højre, ligesom ved en normal afregning.

Der vil nu forekomme en kreditering der modsvarer den originale faktura, samt en ny faktura med den korrekte ydelse. Det er meningen at det skal stå sådan, da man på denne måde altid kan se hvad der er sket.

OBS! Ændringsprocessen starter oppe i højre hjørne, hvor man skal sikre sig at der ikke er valgt andre fakturaer end den man ønsker at ændre. Kun relevant hvis patienten har en eller flere afregninger stående som ”igangværende”.

Dernæst sikrer man sig, hvis der er afregningslinjer der ikke hører til den faktura man er i gang med at rette, at der i disse linjer i feltet ”Betaler/sag” er valgt ”- Skal ikke afregnes nu”.

Jeg kom til at sætte forkert ydelse på faktura (Andenbetaler/faktureret). Hvordan ændrer jeg det?

Følgende punkter vil resultere i en ændret ydelse på en faktura:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt andenbetaleren i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre og indsæt patienten i ”Patient”-feltet lige til højre for.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal ændres og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der skal ændres – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på indbetalingslinjen og tryk efterfølgende på den ”Ændre”-knap der kommer frem.

  • Der vil nu komme et pop-up vindue som øverst har en ”Ændre”-knap. Tryk på ”Ændre”-knappen.

  • Man vil nu befinde sig i afregningsvinduet, hvor man kan foretage de ændringer man ønsker – i dette tilfælde vil det være at ændre ydelsen.

  • Hvis usikker: læs feltet OBS!

  • For at ændre ydelsen klikker man først på den valgte ydelse i afregningslinjen, hvilket låser op for feltet. Dernæst klikker man i tekstfeltet og erstatter den originale forkerte ydelse med den nye korrekte ydelse.

  • Når den korrekte ydelse er valgt, sikrer man sig at de resterende felter står som man ønsker (behandlingsdato, betalingsdato, faktureringsdato, betaler/sag, etc.).

  • Afslut med ”Afregn”-knappen oppe til højre, ligesom ved en normal afregning.

Der vil nu forekomme en kreditering der modsvarer den originale faktura, samt en ny faktura med den korrekte ydelse. Det er meningen at det skal stå sådan, da man på denne måde altid kan se hvad der er sket – dette er særligt vigtigt når debitoren er en andenbetaler!

OBS! Ændringsprocessen starter oppe i højre hjørne, hvor man skal sikre sig at der ikke er valgt andre fakturaer end den man ønsker at ændre. Kun relevant hvis patienten har en eller flere afregninger stående som ”igangværende”.

Dernæst sikrer man sig, hvis der er afregningslinjer der ikke hører til den faktura man er i gang med at rette, at der i disse linjer i feltet ”Betaler/sag” er valgt ”- Skal ikke afregnes nu”.

Jeg kom til at sætte forkert ydelse på faktura (Anden betaler / ej faktureret). Hvordan ændrer jeg det?

  • Find patienten i ’Anden betaler igangværende’ og tryk på anden betalerens navn.

  • ELLER gå ind i ’Anden betaler-kartoteket’ og søg anden betaleren frem.

  • ELLER gå ind i ’Anden betaler fakturering’ og søg anden betaleren frem.

  • Du ender samme sted, på 3 forskellige måder.

  • Find den relevante patient i højre side på listen og klik på datoen udfor patienten.

  • Nederst kan du nu se alle igangværende afregninger på den patient til den anden betaler.

  • Find den relevante afregning og tryk på ’Fjern’ knappen ude i højre side.

  • Nu fjerner du den afregning helt.

  • Gå tilbage til kalenderview og ’Gå til afregning’ med patienten i fokus.

  • Lav manuelt en ny korrekt afregning.

Jeg kom til at taste forkert beløb på dankortterminalen eller patient har betalt for meget/for lidt. Hvordan ændrer jeg det?

Hvis patienten stadig er i klinikken:

  • For lidt betalt – få patienten til at betale det resterende og afregn normalt i KirCACS.

  • For meget betalt – betal det overskydende beløb tilbage til patienten og afregn normalt i KirCACS.

Hvis patienten er gået:

Du skal sikre dig at den indbetaling der er blevet registreret i KirCACS stemmer overens med det faktuelt indbetalte beløb. Dette kan foregå på 2 måder:

  • Hvis du ikke allerede har lavet afregningen i KirCACS, skal du blot indsætte det korrekte beløb i kassen under ”beløb” og trykke afregn – så vil det overskydende eller underskydende beløb stå på patientens kontokort og det vil blive regnet med næste gang patienten betaler noget hos jer.

  • Hvis du allerede har lavet afregningen i KirCACS, før du læser dette, og du derfor har indtastet et beløb der ikke stemmer overens med det faktuelt indbetalte beløb, skal du følge nedenstående punkter:

Følgende punkter vil resultere i et ændret beløb på en patient indbetaling:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt patienten i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre. Man skal bruge debitor-feltet da patienten i dette tilfælde selv har betalt og dermed selv er debitoren.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den indbetaling der skal ændres og tryk så søg.

  • Lokaliser den indbetaling der skal ændres – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på indbetalingslinjen og tryk efterfølgende på den ”ændre”-knap der kommer frem.

  • Der vil nu komme et pop-up vindue, hvor man kan ændre ”Betalingsdato”, ”Totalt beløb” og ”Type”.

  • Ændre tallet i ”Totalt beløb” til det faktuel indbetalte beløb.

  • Afslut med den blå ”Ændre”-knap øverst i pop-up vinduet.

Der vil nu forekomme en udbetalingslinje der modsvarer den originale indbetaling, samt en ny indbetalingslinje med det faktuelt indbetalte beløb. Det er meningen at det skal stå sådan, da man på denne måde altid kan se hvad der er sket.

En patient skal have et tilgodehavende retur kontant

Følgende punkter vil resultere i en udbetaling med ønsket betalingsform:

  • Gå til kalenderen

  • Sæt den givne patient i fokus

  • Tryk på ”Gå til afregning” for at komme ind i afregningsvinduet

  • Tilgode beløbet kan ses ude til højre med et minustegn foran

  • Vælg udbetalingsformen – her kontant

  • Afslut med ”Afregn”-knappen

Du vil nu kunne se en udbetalingslinje i debitor kontokortet.

OBS! Der skal ikke være nogen afregningslinje, da det jo kun handler om en udbetaling.

Det var ikke pt. der skulle betale – men forsikringen. Hvordan laver jeg det om?

Følgende punkter vil resultere i en ændret debitor på en faktura:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt patienten i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre. Man skal bruge debitor-feltet da patienten i dette tilfælde selv har betalt og dermed selv er debitoren.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal ændres og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der skal ændres – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på indbetalingslinjen og tryk efterfølgende på den ”ændre”-knap der kommer frem.

  • Der vil nu komme et pop-up vindue som øverst har en ”Ændre”-knap. Tryk på ”Ændre”-knappen.

  • Man vil nu befinde sig i afregningsvinduet, hvor man kan foretage de ændringer man ønsker – i dette tilfælde vil det være at ændre debitoren.

  • Hvis usikker: læs feltet OBS!

  • For at ændre debitor fra patient til forsikring klikker man på feltet under ”Betaler/sag” og så vælger man forsikringssagen.

  • Når den korrekte debitor er valgt, sikrer man sig at de resterende felter står som man ønsker (behandlingsdato, betalingsdato, faktureringsdato, betaler/sag, etc.).

  • Afslut med ”Afregn”-knappen oppe til højre, ligesom ved en normal afregning.

Der vil nu forekomme en kreditering der modsvarer den originale faktura, samt en ny faktura med til den korrekte debitor. Det er meningen at det skal stå sådan, da man på denne måde altid kan se hvad der er sket.

OBS! Ændringsprocessen starter oppe i højre hjørne, hvor man skal sikre sig at der ikke er valgt andre fakturaer end den man ønsker at ændre. Kun relevant hvis patienten har en eller flere afregninger stående som ”igangværende”.

Dernæst sikrer man sig, hvis der er afregningslinjer der ikke hører til den faktura man er i gang med at rette, at der i disse linjer i feltet ”Betaler/sag” er valgt ”- Skal ikke afregnes nu”.

Faktura blev afvist af anden betaler - patienten skal selv betale. Hvordan laver jeg det om?

Følgende punkter vil resultere i en ændret debitor på en faktura:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt andenbetaleren i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre og indsæt patienten i ”Patient”-feltet lige til højre for.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal ændres og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der skal ændres – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på indbetalingslinjen og tryk efterfølgende på den ”Ændre”-knap der kommer frem.

  • Der vil nu komme et pop-up vindue som øverst har en ”Ændre”-knap. Tryk på ”Ændre”-knappen.

  • Man vil nu befinde sig i afregningsvinduet, hvor man kan foretage de ændringer man ønsker – i dette tilfælde vil det være at ændre debitoren.

  • Hvis usikker: læs feltet OBS!

  • For at ændre debitor fra forsikring til patient klikker man på feltet under ”Betaler/sag” og så vælger man patienten.

  • Når den korrekte debitor er valgt, sikrer man sig at de resterende felter står som man ønsker (behandlingsdato, betalingsdato, faktureringsdato, betaler/sag, etc.).

  • Afslut med ”Afregn”-knappen oppe til højre, ligesom ved en normal afregning.

Der vil nu forekomme en kreditering der modsvarer den originale faktura, samt en ny faktura med til den korrekte debitor. Det er meningen at det skal stå sådan, da man på denne måde altid kan se hvad der er sket.

OBS! Ændringsprocessen slutter oppe i højre hjørne, hvor man skal sikre sig at der ikke er valgt andre fakturaer end den man ønsker at ændre. Kun relevant hvis patienten har en eller flere afregninger stående som ”igangværende”.

Dernæst sikrer man sig, hvis der er afregningslinjer der ikke hører til den faktura man er i gang med at rette, at der i disse linjer i feltet ”Betaler/sag” er valgt ”- Skal ikke afregnes nu”.

Jeg har afregnet patienten med dankort, men patienten har ikke betalt. Hvad gør jeg?

Følgende punkter vil resultere i at den forkerte indbetaling fjernes:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt patienten i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre. Man skal bruge debitor-feltet da patienten i dette tilfælde selv har betalt og dermed selv er debitoren.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal fjernes betaling fra og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der ved en fejl er afregnet med dankort – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på faktureringslinjen og tryk efterfølgende på den ”Fjern betaling”-knap der kommer frem.

Dette vil fjerne indbetalingslinjen, samt markere fakturaen som værende ikke betalt.

OBS! Du skal have rollen som "Finansiel administrator" for at kunne dette.

Hvordan sletter man en faktura?

Følgende punkter vil resultere i at en faktura slettes:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt patienten i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre. Man skal bruge debitor-feltet da patienten i dette tilfælde selv har betalt og dermed selv er debitoren.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal fjernes og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der skal fjernes – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på faktureringslinjen og tryk efterfølgende på den ”Fjern”-knap der kommer frem.

Dette vil fjerne fakturaen.

Hvis fakturaen er betalt, skal man først trykke på ”Fjern betaling”-knappen, før man kan få lov at trykke på ”Fjern”-knappen.

OBS! Når man trykker på ”Fjern”-knappen kan man ikke længere finde det fjernede element i systemet. Man skal derfor være helt sikker på, at det er det rigtige at gøre at fjerne elementet – ofte vil en kreditnota i stedet være det korrekte træk.

OBS! Man skal have rollen som finansiel administrator for at kunne bruge ”Fjern”-knappen.

Hvordan udsteder man en Kreditnota?

Følgende punkter vil resultere i at en faktura krediteres:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Det næste trin varierer alt efter hvem der er debitor – 1. patient eller 2. andenbetaler:

    1. Sæt patienten i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre. Man skal bruge debitor-feltet da patienten i dette tilfælde selv har betalt og dermed selv er debitoren.

    2. Sæt andenbetaleren i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre og indsæt patienten i ”Patient”-feltet lige til højre for.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal krediteres og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der skal krediteres – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på faktureringslinjen og tryk efterfølgende på den ”krediter”-knap der kommer frem.

Fakturaen vil nu være krediteret.

Hvordan sætter man andenbetaler op til splitbetaling på bestemte ydelser?

Følgende punkter vil resultere i at andenbetaler sættes op til split på bestemte ydelser:

  • Gå ind i anden betaler kartotek.

  • Sæt den relevante andenbetaler i fokus via søgefeltet oppe til venstre.

  • Åben anden betalerens stamdata og gå til fanen ’Maks beløb’

  • Skriv her alle de ydelseskoder der ønskes automatisk split på for den anden betaler, og skriv prisen der skal splittes ved.

Skriver man f.eks. ”Kode”: 1015 og ”Maks. Beløb”: 500 kr, så vil systemet lave en splitafregning, hver gang man forsøger at afregne en 1015 på den anden betaler. Så den vil sætte 500 kr på anden betaleren og resten til patienten selv.

Hvordan laver man automatisk split på enkelt forsikringssag, samme beløb hver gang?

Følgende punkter vil resultere i at den enkelte forsikringssag sættes op til automatisk at lave et split:

  • Gå til kalenderen

  • Sæt den givne patient i fokus

  • Åben (eller opret) den relevante forsikringssag

  • Skriv det ønskede splitbeløb i feltet ”Maks beløb pr. gang”

  • Sørg for at resten af forsikringssagen er udfyldt som ønsket

  • Afslut med ”Gem”-knappen

Hver gang der afregnes på denne sag, vil systemet lave et split hvis ydelsen overskrider det indtastede beløb. Ligegyldigt hvilken ydelse der afregnes.

Hvordan opretter man en forsikringssag?

  • Gå til kalenderen

  • Sæt den givne patient i fokus

  • Øverst på skærmen vil være en grøn bjælke, hvor der i midten er et felt hvor der står ”Sag” efterfulgt af en kasse og til højre for denne vil der være et hvidt plus-ikon.

  • Tryk på plus-ikonet

  • Der vil nu stå ”Ny sag – aktiv” i kassen mellem ”sag” og det hvide plus-ikon

  • Under den grønne bjælke vil der forekomme nogle bokse (”behandlinger tilbage”, ”periode slut”, ”beløb tilbage”, etc.).

  • Klik på en vilkårlig af disse bokse for at komme ind til opsætningen af den givne forsikringssag.

    • OBS! Enkelte gange sker det at det ikke er den nyoprettede sag der vises i boksene, hvis der er flere gamle sager på patienten. Tryk da på kassen imellem ”Sag” og plus-ikonet, for at se alle sager på denne patient og vælg den der hedder ”Ny sag – aktiv”

  • Udfyld de relevante felter – som minimum felterne ”sagsnummer” og ”anden betaler”. Vær desuden ekstra opmærksom på ”Periode start” og ”Periode slut”-felterne, da disse dikterer det interval hvor forsikringssagen kan være aktiv.

  • Tjek af der er flueben i boksen unde ”Aktiv”, såfremt sagen skal være aktiv (det skal den oftest ved oprettelsestidspunkt).

Afslut med ”Gem”-knappen.

OBS! Fejloprettede sager kan slettes så længe der ikke er afregnet noget på dem. Afregnes der på dem forsvinder ”Slet”-knappen inde på sagen.

Hvordan gensender man faktura til Danmark?

EGENBETALER

  • Start i kalenderen

  • Sæt den givne patient i fokus

  • Gå til Patient fakturaer (lige under debitor kontokort og lige over anden betaler fakturaer)

  • Find den/de relevante faktura(er) og marker den/dem ved at trykke på den lille kasse ude til venstre for den/dem.

  • Tryk på ”Opdater markeret” oppe til højre i den øverste grønne bjælke

Fakturaen/-erne vil nu være på listen ”Skal indberettes” i Danmark indrapportering og vil blive sendt med næste gang der indberettes.

ANDEN BETALER

Man kan ikke umiddelbart gensende en faktura til Danmark, når det er en andenbetaler faktura. Man skal i stedet følge nedenstående punkter, hvilket vil give fakturaen et nyt fakturanummer, som vil blive indberettet til Danmark:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt andenbetaleren i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre og indsæt patienten i ”Patient”-feltet lige til højre for.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal gensendes og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der skal gensendes – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på indbetalingslinjen og tryk efterfølgende på den ”Ændre”-knap der kommer frem.

  • Der vil nu komme et pop-up vindue som øverst har en ”Ændre”-knap. Tryk på ”Ændre”-knappen.

  • Man vil nu befinde sig i afregningsvinduet

  • Hvis usikker: læs feltet OBS!1

  • Her sikrer man sig at de forskellige felter står som man ønsker (behandlingsdato, betalingsdato, faktureringsdato, betaler/sag, etc.).

  • Afslut med ”Afregn”-knappen oppe til højre, ligesom ved en normal afregning.

Der vil nu forekomme en kreditering der modsvarer den originale faktura, samt en ny faktura med et nyt fakturanummer som ligger klar inde under ”Skal indberettes” i Danmark indrapportering.

OBS!1 Ændringsprocessen slutter oppe i højre hjørne, hvor man skal sikre sig at der ikke er valgt andre fakturaer end den man ønsker at ændre. Kun relevant hvis patienten har en eller flere afregninger stående som ”igangværende”.

Dernæst sikrer man sig, hvis der er afregningslinjer der ikke hører til den faktura man er i gang med at rette, at der i disse linjer i feltet ”Betaler/sag” er valgt ”- Skal ikke afregnes nu”.

OBS!2 Fakturaen vil også blive gensendt til Regionen (hvis den hører til en allerede indsendt periode). Dette har ingen praktisk betydning. Har i allerede modtaget honoraret for denne faktura vil den blot blive afvist ved næste indberetning.

Værnepligtige og dømt og fængslede (ikke varetægt)

Har du en patient der er i fængsel eller er værnepligtig, yder sygesikringen ikke tilskud.

For at få KiCACS til at regne det rigtigt, skal du justere i patientens stamkort.

Felterne ”Speciale” og ”Sygesikringsgruppe” skal være blanke.

Moms er ikke understøttet af KirCACS

Har du momsbelagte varer anbefaler vi at du sætter varen ind i systemet til prisen inklusive moms og tilføjer at prisen er inklusive moms i vareteksten. Aftal med bogholderen at han/hun håndterer momsafregningen.

Hvordan finder jeg klinik-ID?

Hold musen over huset øverst til venstre i KirCACS-menuen, så kommer klinik-ID frem som POP-UP.

Funktioner i/brugen af KirCACS

Klik på linket herunder for at se videoen fra dagens Q&A om funktioner i/brugen af KirCACS:

Hvordan undgår jeg at sende kreditnotaer på afviste ydelser til forsikringsselskaber?

Du har afregnet en ydelse til et forsikringsselskab.

Forsikringsselskabet afviser at betale, enten fordi ydelsen ikke er dækket, eller det skulle have været en anden ydelse eller der er faktureret en behandling med forkert dato – uden for dækningsperioden eller en anden grund.

Hvis du ønsker at kreditere fakturaen uden at sende kreditnotaen til forsikringsselskabet, skal du følge denne fremgangsmåde:

For at undgå, at kreditnotaen automatisk sendes til forsikringsselskabet, kan du undlade at sende kreditnotaen til forsikringsselskabet ved at få udstedt en faktura uden at sende den.

Det kan du gøre ved at gå ind på den relevante andenbetaler og sæt forsendelsestype til ”post”.

På den måde bliver der udstedt en kreditnota, som ikke bliver sendt.

Husk at sætte indstillingerne på den relevante andenbetaler tilbage til den oprindelige opsætning, når kreditnotaen er udstedt.

Antallet af behandlinger på patientens forsikringssag er reduceret med 1, så behandlingen kan sendes til forsikringsselskabet igen i den rettede form.

Jeg har fået oprettet en patient to gange, med 2 forskellige cpr. numre. Hvordan lægger jeg dem sammen?

Jeg har fået oprettet en patient to gange, med 2 forskellige cpr. numre. Hvordan lægger jeg dem sammen?

Se brugerhåndbogen afsnit 3.7

Besvarede dette dit spørgsmål?