Spring videre til hovedindholdet

Faktura blev afvist af anden betaler - patienten skal selv betale. Hvordan laver jeg det om?

Opdateret over en uge siden

Følgende punkter vil resultere i en ændret debitor på en faktura:

  • Gå ind på debitor kontokort

  • Sæt andenbetaleren i fokus ved at finde dem i ”Debitor”-feltet oppe til venstre og indsæt patienten i ”Patient”-feltet lige til højre for.

  • Sørg for at felterne ”Fra” og ”Til” er indstillet til et interval der indeholder datoen for den faktura der skal ændres og tryk så søg.

  • Lokaliser den faktura der skal ændres – indbetalinger er de grønne linjer, faktureringslinjer er gule.

  • Tryk på tryllehatten helt ude til højre på indbetalingslinjen og tryk efterfølgende på den ”Ændre”-knap der kommer frem.

  • Der vil nu komme et pop-up vindue som øverst har en ”Ændre”-knap. Tryk på ”Ændre”-knappen.

  • Man vil nu befinde sig i afregningsvinduet, hvor man kan foretage de ændringer man ønsker – i dette tilfælde vil det være at ændre debitoren.

  • Hvis usikker: læs feltet OBS!

  • For at ændre debitor fra forsikring til patient klikker man på feltet under ”Betaler/sag” og så vælger man patienten.

  • Når den korrekte debitor er valgt, sikrer man sig at de resterende felter står som man ønsker (behandlingsdato, betalingsdato, faktureringsdato, betaler/sag, etc.).

  • Afslut med ”Afregn”-knappen oppe til højre, ligesom ved en normal afregning.

Der vil nu forekomme en kreditering der modsvarer den originale faktura, samt en ny faktura med til den korrekte debitor. Det er meningen at det skal stå sådan, da man på denne måde altid kan se hvad der er sket.

OBS! Ændringsprocessen slutter oppe i højre hjørne, hvor man skal sikre sig at der ikke er valgt andre fakturaer end den man ønsker at ændre. Kun relevant hvis patienten har en eller flere afregninger stående som ”igangværende”.

Dernæst sikrer man sig, hvis der er afregningslinjer der ikke hører til den faktura man er i gang med at rette, at der i disse linjer i feltet ”Betaler/sag” er valgt ”- Skal ikke afregnes nu”.


Besvarede dette dit spørgsmål?