Spring videre til hovedindholdet

Del-indbetaling fra Anden betaler

Ved flere ydelser på samme faktura hvor der kun er betalt delvist

Opdateret i går

Delbetaling af faktura – vigtigt at vide

Det er muligt at registrere en delindbetaling på en faktura i KirCACS, men vær opmærksom på følgende:

  • Når du laver en delindbetaling, vil der ikke blive oprettet en ny faktura for restbeløbet. Betaling af restbeløb skal derfor aftales direkte med debitor.

  • Hvis fakturaen indeholder flere ydelser, og kun nogle af dem er betalt, anbefales det at splitte fakturaen i stedet for at lave en delindbetaling.

  • Ved split af faktura vil kreditnotaen og de nye fakturaer bliver sendt til debitor. De nye fakturaer får nye fakturanumre.

Sådan splitter du en faktura

  • Find faktura

  • Tryk Krediter via blyanten i højre side

  • Du er nu i afregningsvinduet

  • Opret din kreditnota via faktura > afregn.

  • Opret herefter hver af dine faktura igen. Opret dem én ad gangen, så de kommer på hver deres faktura.

  • Fortsæt indtil du har det ønskede antal faktura og alle ydelser er faktureret.

Bemærk:

  • De nye fakturaer får nye fakturanumre.

  • Kreditnotaen og de nye fakturaer bliver sendt til debitor.

Sådan laver du en delindbetaling

Hvis du i stedet ønsker at registrere en delindbetaling, gør følgende:

  1. Find den konkrete faktura via Kontokort (ikke fakturalisten).

  2. Hvis fakturaen står som ubetalt, sæt den som betalt med det fulde beløb og korrekt betalingsmiddel/dato.

  3. Find den indbetaling, der hører til fakturaen:

    • Grøn linje = betalingslinje

    • Gul linje = fakturalinje

  4. Klik på blyanten til højre for betalingslinjen.

  5. Vælg Ændre.

  6. I pop-up vinduet:

    • Indsæt det faktisk indbetalte beløb.

    • Ændr betalingsdato, hvis ønsket (kræver at funktionen er aktiveret i klinikopsætning).

  7. Klik Ændre.

Systemet opretter nu:

  • En udbetaling svarende til det fulde beløb.

  • En indbetaling på det faktisk indbetalte beløb.

Bemærk:

  • Du kan ikke sende en ny faktura for restbeløbet.

  • Fakturaen står som betalt, selvom den kun er delvist betalt.

  • Restbeløbet vises som en difference på debitors kontokort (og samlekonto).

  • Betaling af restbeløbet skal aftales direkte med debitor.

Besvarede dette dit spørgsmål?