Delbetaling af faktura – vigtigt at vide
Det er muligt at registrere en delindbetaling på en faktura i KirCACS, men vær opmærksom på følgende:
Når du laver en delindbetaling, vil der ikke blive oprettet en ny faktura for restbeløbet. Betaling af restbeløb skal derfor aftales direkte med debitor.
Hvis fakturaen indeholder flere ydelser, og kun nogle af dem er betalt, anbefales det at splitte fakturaen i stedet for at lave en delindbetaling.
Ved split af faktura vil kreditnotaen og de nye fakturaer bliver sendt til debitor. De nye fakturaer får nye fakturanumre.
Sådan splitter du en faktura
Find faktura
Tryk Krediter via blyanten i højre side
Du er nu i afregningsvinduet
Opret din kreditnota via faktura > afregn.
Opret herefter hver af dine faktura igen. Opret dem én ad gangen, så de kommer på hver deres faktura.
Fortsæt indtil du har det ønskede antal faktura og alle ydelser er faktureret.
Bemærk:
De nye fakturaer får nye fakturanumre.
Kreditnotaen og de nye fakturaer bliver sendt til debitor.
Sådan laver du en delindbetaling
Hvis du i stedet ønsker at registrere en delindbetaling, gør følgende:
Find den konkrete faktura via Kontokort (ikke fakturalisten).
Hvis fakturaen står som ubetalt, sæt den som betalt med det fulde beløb og korrekt betalingsmiddel/dato.
Find den indbetaling, der hører til fakturaen:
Grøn linje = betalingslinje
Gul linje = fakturalinje
Klik på blyanten til højre for betalingslinjen.
Vælg Ændre.
I pop-up vinduet:
Indsæt det faktisk indbetalte beløb.
Ændr betalingsdato, hvis ønsket (kræver at funktionen er aktiveret i klinikopsætning).
Klik Ændre.
Systemet opretter nu:
En udbetaling svarende til det fulde beløb.
En indbetaling på det faktisk indbetalte beløb.
Bemærk:
Du kan ikke sende en ny faktura for restbeløbet.
Fakturaen står som betalt, selvom den kun er delvist betalt.
Restbeløbet vises som en difference på debitors kontokort (og samlekonto).
Betaling af restbeløbet skal aftales direkte med debitor.
